Her lager jeg en omtale om hvordan du kan lage din egen 4 blader messingpropell
med enkle hjelpemidler.
Er det spørsmål så ikke nøl, kom med dem.
Har du en liten dreiebenk gjør det arbeidet lettere og med
større nøyaktighet,
men fullt mulig å lage uten den. Viser bilder fra også
dreiebenken.
Finn deg et emne messingbolt på ca. 10mm tykk og 10-12mm lang.
Borr et 3,2mm hull i senter.
Slå et merke, og start å borre med et godt skarpt borr.
Prøv å få det i senter og borr så rett som
mulig.
Har du dreiebenk så bruk senterspiss. Da er det lett å
starte borringen. Bruk så en gjengetapp M4.
Skru tappen inn og se til at den ikke fester seg. Ikke bruk mye kraft
da tappen kan ryke.
Se til at spon kommer ut og fjernes. En dråpe olje kan lette
jobben.
Har du benk fester du gjengetappen i benken og gjenger manuelt.
Ta en M4 skrue og fest det hele i din borrmaskin. Gjerne en håndborrer.
Er det litt kast kan dette rettes opp med en fil. Sporende til propellbladene
omtales seinere.
Bladene i artikkelen er laget av 1,5mm messingplate. Bestem fasongen
og merk av.
Lager du et propellblad kan du bruke det som mal til de andre 3. Bruk
eks baufil og grovskjær bladene.
Etter kuttingen kan du grovklippe til rett fasong på bladet.
Med en sliperondell pusser du det resterende ned til avmerkingen på
bladet
Hele prosjektet går på å teste ut nye måter
å løse utfordringene på når en 4 blader propell
skal lages.
Jeg har laget et propellblad slik jeg ønsker utformingen/fasongen
skal bli, og spenner det så opp med en selvlåsende tang.
Da er det lett å merke av med et riss i messingen med en rissenål.
Så brukes vinkelsliper med 2mm kutteskive på frihånd.
De 4 bladene spennes opp på et platehjørne med samme
selvlåsende tang.
Jeg legger en trebit imellom for å hindre riper i propellbladet.
Med litt forsiktighet/nøyaktighet skjæres helt inn til
risset med vinkelsliper.
Finsliping gjøres med en sliperondell. Propellbosset har jeg
gjenget og slipt, og et lite hjelpeverktøy er laget.
40mm lengde på en bolt spisset i andre enden. Blir støttebolt
ved montering av de 4 bladene.
Så har jeg funnet ut at det beste er å montere et blad
av gangen.
Med en dråpe lynlim fester jeg de 4 bladene i rett possisjon.
Her brukes godt øyemål, men en liten plastbit 90 grader
fasong er fint hjelpeverktøy.
Nå er propellen satt sammen, og bosset stikkes ned i oljesanden.
Så pakkes det hele godt sammen,
og det er klart for sølvlodding. Her lages en liten "ovn"
med noen keramikksteiner,
slik at temperaturen blir høy nok til at sølvlodden
smelter. Boksen som propellen stå i snues, og hvert blad loddes.
Ettersliping og polering gjør propellen blank og klar for montering
på båten. Propellen som er vist har diameter på
57mm.
Jeg bruker også vinkelsliperen til å slipe/skjære
ut de 4 sporende i bosset.
Bosset monteres i et hjelpeverktøy som snues 4 ganger, og står
montert 45 grader på kappeskiven. Dette
verktøyet er til stor hjelp, og gir akseptabel nøyaktighet.